Η Γνωση Στα Χρονια Της
Αναγεννησησ
Κατά την
περίοδο της Αναγέννησης παρατηρείται μια νέα στροφή όσον αφορά το πνεύμα, την
αγωγή και την εκπαίδευση. Μελετώντας τα δύο σχετικά παραθέματα του σχολικού
βιβλίου "Πείραμα και Επιστήμη" & "Η Ανατομία" διαπιστώνουμε
ότι
οι απόψεις των αναγεννησιακών ανθρώπων σχετικά με την γνώση και τις μεθόδους απόκτησής της δεν είναι οι ίδιες με αυτές των προηγούμενων αιώνων. Πλέον οι άνθρωποι καθίστανται ερευνητικοί, αναζητούν τεκμήρια και καμία θεωρία δεν γίνεται κοινώς αποδεκτή εάν δεν έχει προηγηθεί πείραμα που να την αποδεικνύει.
οι απόψεις των αναγεννησιακών ανθρώπων σχετικά με την γνώση και τις μεθόδους απόκτησής της δεν είναι οι ίδιες με αυτές των προηγούμενων αιώνων. Πλέον οι άνθρωποι καθίστανται ερευνητικοί, αναζητούν τεκμήρια και καμία θεωρία δεν γίνεται κοινώς αποδεκτή εάν δεν έχει προηγηθεί πείραμα που να την αποδεικνύει.
Κορυφαίες
προσωπικότητες όπως αυτή του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, του Γαλιλαίου και άλλων
διατύπωσαν πρωτοποριακές θεωρίες, οι οποίες άλλαξαν κάθε δεδομένο της εποχής
σχετικά με την αντίληψη του κόσμου και του σύμπαντος, καθώς επίσης το
ενδιαφέρον στρέφεται και προς την βαθύτερη γνώση του ανθρώπινου σώματος.
Λεονάρντο ντα Βίντσι
(Leonardo DaVinci)
|
Αρχιτεκτονική,
Ζωγραφική, Μουσική, Γλυπτική, Ανατομία, Γεωμετρία, Μηχανική κ.ά.
|
·
«Μόνα
Λίζα» (1503-1506)
·
«Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» (1490)
·
«Ο Μυστικός Δείπνος»
(1495-1498)
|
Γαλιλαίος Γαλιλέι
(Galileo
Galilei)
|
Φυσική,
Αστρονομία, Μαθηματικά, Φιλοσοφία
|
·
Βελτίωσε και χρησιμοποίησε πρώτος συστηματικά
το τηλεσκόπιο
·
Ανακάλυψε τους τέσσερις δορυφόρους του Δία
·
Ανακάλυψε τις ηλιακές κηλίδες και κατέγραψε πρώτος τις κινήσεις τους
·
Εφηύρε τους νόμους του εκκρεμούς
·
Διατύπωσε το νόμο της πτώσεως των σωμάτων
·
Εφηύρε το θερμόμετρο
και τον αναλογικό διαβήτη
·
Υποστήριξε τις θεωρίες του Κοπέρνικου για το Ηλιακό σύστημα
|
Nικόλαος Κοπέρνικος
(Nicolaus Copernicus)
|
Μαθηματικά,
Αστρονομία
|
·
«Περί των Περιφορών των Ουράνιων Σφαιρών»
·
Διατύπωσε το ηλιοκεντρικό μοντέλο του σύμπαντος, τοποθετώντας τον Ήλιο και όχι
τη Γη, στο κέντρο.
|
Τύχο
Μπράχε
(Tycho Brahe)
|
Αστρονομία,
Αλχημεία
|
·
Ήταν ο πρώτος που μελέτησε τη διάθλαση και που
συνέταξε κατάλογο από 777 αστέρες.
|
Αντρέ Βεζάλ (Andries
van Wesel)
|
Ανατομία
|
·
«De humani corporis fabrica libri septem»: Η πρώτη περιγραφή του ανθρώπινου σώματος η οποία
διόρθωνε τα λάθη του Γαληνού.
|
|
Ερωτήματα που αφορούσαν την δομή και την δημιουργία του κόσμου απασχόλησαν από πολύ νωρίς την σκέψη των ανθρώπων. Από την εποχή του Αριστοτέλη τον 4αι π.Χ., αλλά και πιο πριν, οι άνθρωποι πίστευαν πως η Γη βρισκόταν ακίνητη στο κέντρο του κόσμου. Στο κοσμολογικό μοντέλο του Αριστοτέλη το σύμπαν ήταν σφαιρικό και στο γεωμετρικό του κέντρο βρισκόταν ακίνητη η Γη, την οποία περιέβαλαν ομόκεντρες κρυστάλλινες σφαίρες, που κατά τον Αριστοτέλη, ήταν τέλειες, άφθαρτες και αιώνιες. Οι σφαίρες αυτές περιστρέφονταν γύρω απ' τη Γη μεταφέροντας τους προσκολλημένους πάνω τους πλανήτες, τον Ήλιο, την Σελήνη και τα άστρα.
Η πρώτη σαφής αμφισβήτηση της γεωκεντρικής θεωρίας έγινε με το έργο του Κοπέρνικου «Περί των Περιφορών των Ουράνιων Σφαιρών» που δημοσιεύτηκε το 1543. Στο έργο αυτό την κεντρική θέση του σύμπαντος καταλαμβάνει ο Ήλιος με τη Γη να περιστρέφεται γύρω του.
Εκείνος όμως που κατέρριψε μια για πάντα την θεωρία του Αριστοτέλη και έθεσε τη Γη σε κίνηση, ήταν ο Γαλιλαίος. Το γεγονός της μαθηματικής του προσέγγισης όσον αφορά κάποια σημεία της ηλιοκεντρικής θεωρίας προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στους αριστοτελικούς φιλοσόφους, οι οποίοι υποστήριζαν ότι το θέμα αυτό αποτελεί ζήτημα της Φιλοσοφίας και όχι των Μαθηματικών. Τον κατάγγειλαν για βλασφημία και αφού καταδικάστηκε από την Ιερά Εξέταση στη Ρώμη (1633) , τον διέταξαν να αναιρέσει τις απόψεις του και τον ανάγκασαν να περάσει τα τελευταία οκτώ χρόνια της ζωής του σε κατ' οίκον περιορισμό. Υπάρχει ωστόσο ένα μύθευμα γύρω από την διαδικασία της Ιεράς Εξέτασης του Γαλιλαίου, και αυτό είναι πως φεύγοντας ψιθύρισε: «Κι όμως γυρίζει», αναφερόμενος στην Γη.
Εργα & Εφευρέσεις Του Λεοναρντο Ντα Βιντσι
«Μόνα Λίζα» (1503-1506)
Η Μόνα Λίζα είναι γνωστή και ως Τζιοκόντα ή Πορτραίτο της Λίζα Γκεραρντίνι, συζύγου του Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο. Η έκφραση του προσώπου της χαρακτηρίζεται συχνά ως αινιγματική. Ο πίνακας αυτός θεωρείται το πιο διάσημο έργο ζωγραφικής.
«Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» (1490)
Διάσημο σχέδιο με συνοδευτικές σημειώσεις του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που απεικονίζει μία γυμνή αντρική φιγούρα σε δύο αλληλοκαλυπτόμενες θέσεις με τα μέλη του ανεπτυγμένα και συγχρόνως εγγεγραμμένη σε ένα κύκλο και ένα τετράγωνο. Το σχέδιο και το κείμενο συχνά ονομάζονται Κανόνας των Αναλογιών και το ίδιο το σχέδιο χρησιμοποιείται ως ένα υπονοούμενο σύμβολο της ουσιώδους συμμετρίας του ανθρώπινου σώματος, και κατά προέκταση του σύμπαντος ως σύνολο.
|
«Ο Μυστικός Δείπνος» (1495 -1498)
Τοιχογραφία του 15ου αιώνα. Βρίσκεται στο Μιλάνο της Ιταλίας, στην τραπεζαρία του μοναστηριού Σάντα Μαρία ντέλλε Γκράτσιε, αν και η δημιουργία του έγινε ως παραγγελία από τον δούκα Λουδοβίκο Σφόρτσα, που επιθυμούσε αρχικά το κτήριο να αποτελέσει το μαυσωλείο της οικογένειάς του. Είναι ένα από τα σημαντικότερα και πολυτιμότερα έργα στην ιστορία της τέχνης και ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και αναπαραχθέντα έργα ζωγραφικής.
«Το Άρμα» (1485)
Το Άρμα είναι ένα από τα πιο γνωστά σχέδια του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Σαν σχήμα μοιάζει με τα στρατιωτικά τανκ. Η βάση του σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μπορεί να υποστηρίξει πολλά μικρά και ελαφριά κανόνια, που είχαν δυνατότητα ρίψης 360 μοιρών.
ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΤΟΥ Β 3 :
ΜΑΡΙΑΝΙΔΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΜΗΝΑΚΑΚΗ ΕΛΕΝΗ
ΜΟΡΦΟΓΕΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΠΑΡΗΓΟΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΜΑΡΙΑΝΙΔΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΜΗΝΑΚΑΚΗ ΕΛΕΝΗ
ΜΟΡΦΟΓΕΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΠΑΡΗΓΟΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή